De verwondering - Reisverslag uit Jinshan, China van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu De verwondering - Reisverslag uit Jinshan, China van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu

De verwondering

Door: Herman

19 Oktober 2017 | China, Jinshan

Dag 22, 14 oktober
Shaxi bijna 50 km verderop en weer retour 1120 hm

Ruurd vertelde het al in het vorige verslag. H&H keerden terug naar Shaxi om de vergeten Ipad te halen. De vraag is natuurlijk welke H vergat zijn Ipad? Beide H’s hebben een Ipad. De grootste H heeft een mini en die zit in de tas. Dus........
Beide H’s braken bijkans een snelheidsrecord terug naar Shaxi. Zoals zo vaak is terugfietsen geen straf. Met de zon en wind in de rug en zicht op hogere bergen in het Noorden lijkt het net weer een nieuwe route in dit prachtige landschap. We komen ook hardwerkende mensen voorbij. Het hoogtepunt is een goedlachse vrouw die een enorme bos met maisstengels vervoert op haar rug.
Bij het hotel volgt een spannend moment: is de Ipad gevonden. Ja, maar vervolgens de vraag hoe weet ik of die van u is. Apple geeft uitkomst want ik laat via mijn telefoon in het kader van zoek mijn Ipad een geluid afspelen op de Ipad. Dat geeft toch echt bij de receptioniste de doorslag en overhandigt me plechtig het apparaat.
Henk en ik hebben nog lekker genoten van Shaxi en vooral de koffie die op het pleintje bij het kloostermuseum in verschillende zaken verkrijgbaar is.

Dag 23, 15 oktober
Shaxi - Dali, 129 km en 1533 hm alleen H&H

H&H hebben besloten een alternatieve route te fietsen om de Noord. Concreet 17 km terugfietsen met 2 collen en daarna de weg vanuit het noorden naar Dali. De routeplanner gaf nog een kortere route dwars over de bergketen die het ene dal van het andere scheidt. Maar nadere bestudering en inschatting levert op dat we dan mogelijk te maken krijgen met stijgingspercentage boven 15% en niet verharde wegen (geitepad).
Vrolijk beginnen we onze tocht. Twee dagen geleden hebben we de afdaling naar Shaxi in de stromende regen gedaan daarbij vooral de duurzaamheid van onze remblokken testend. We hebben niet doorgehad dat de eerste col een gemiddeld stijgingspercentage van 8% heeft en de tweede col zelfs aanmerkelijk daarboven.
Maar H&H zullen H&H niet zijn als ze zich laten kennen. Onderling ontlopen ze elkaar niet veel met hun klimcapaciteit dus het gaat er heftig aan toe. Tevreden slaan ze na 17 km af naar Dali. Maar dan blijkt dat ze nog een heel stuk moeten klimmen van 2200 naar 2600 meter. Het gekke met klimmen is dat als je niet zeker weet waar de top ligt het allemaal veel moeilijker lijkt te gaan. Maar weer laten ze zich niet kennen en elkaar opzwepend komen ze aan de top van de pas. Wat daarna voor hun ligt is onbeschrijfelijk. Een afdaling van 2600 meter naar 1900 meter over een zeer brede en relatief goede weg. Jubelend laten ze zich naar beneden denderen met snelheden tussen 40 en 61,2 maximum. Dat ze daarna nog relatief vlak 75 km moeten fietsen deert hun niet meer. Wel prachtige stukken door het langgerekte dal waar aan weerszijden van de weg prachtige arealen landbouwproduktie wordt bedreven en waar hele families in de weer zijn met oogsten, poten, grondbewerking etc.

Het weerzien in Dali met onze makkers is uiteraard ontroerend. Uiteraard vooral door het prachtige in kloosterstijl gebouwde Hotel welke ze hebben uitgezocht.

Dag 24 is al beschreven door Ruurd. Toch hier een bijdrage van Joost van zijn bezoek aan Xizhgou, het plaatsje welke H&H er gisteren eventjes bij hadden gedaan.

Dali-Xizhou, 50 km en 177 hm door Joost
Een rustdag is goed, maar op zo'n dag een stukje fietsen is nog beter. Herman raadt Xizhou aan een toeristendorpje op 20 km van Dali aan, waar hij op zijn monsterrit met Henk doorheen gefietst was. Ik fiets eerst naar het meer. Mijn Garmin vermijdt de modderige paden niet. Dan de weg langs het meer. Gedeeltelijk toeristisch. Het lijkt wel een 'love lane'. Verliefde stelletjes op een scooter. Hij rijdt, zij achterop. De armen stevig om hem heen en dat is niet alleen om er niet af te vallen. Verder zie je bruidjes, een tempeltje met biddende vrouwen en plotseling ook een hotel, waar Chinezen in nette kleren een soort 'heidag' houden. Ik rij door dorpjes waar eigenlijk niets te beleven valt, maar toch charmant zijn door hun niksigheid. De weg is regelmatig slecht of afwezig, maar met steeds het meer rechts van mij en mijn blik op de GPS is de weg makkelijk te vinden. Ik bereik Xizhou en sta dan spoedig op het gezellige marktpleintje. De enige westerling te midden van veel Chinese toeristen. Het is allemaal wat kleinschaliger dan Dali, maar wel dezelfde winkeltjes. Bijzonder en vreemd om hier alleen te zijn. Ik kijk wat rond en geniet. Ik eet en drink wat terwijl een toerist uitvoerig foto's van mij maakt. Ik fiets terug over de grote weg want dat is korter en sneller. Een geslaagd solo-ritje!

Even nog naar de morgen. In de regen en na het koffiedrinken besluiten we om te kijken hoe we vervoer naar Kunming kunnen regelen voor de volgende dag. Wat kan is vandaag 20 km rijden naar Nieuw Dali en daar op het busstation kaarten te kopen/reserveren voor de Express bus. De kans dat ze 4 mannen maar vooral fietsen met dezelfde bus willen meenemen achten we echter klein.
We rekenen uit wat de bus incl. fietsen kost, verdubbelen dat en zo hebben we een budget bepaald voor transport met bijvoorbeeld een mini van of pickup. We hadden eerst het plan om de receptie van het hotel te vragen of ze iemand kennen (neef, broer, vriend van neef), maar geven dat plan weer op door het volstrekt ontbreken van vaardigheid Engels en zelfs via de vertaal app nog moeite hebbend te communiceren (begrijpen). Dan maar naar een tourist/ticketbureau. Op de hoek van de straat vraagt een man: Taxi, taxi???? Henk grijpt zijn kans en zegt no, but can you bring us tomorrow to Kunming including 4 bikes?
Na intensief verder overleg worden we het eens. Zelfs binnen ons budget en met de verzekering dat hij er is de volgende dag. Om toch wat zekerheid te krijgen wordt zijn telefoonnummer met die van mij uitgewisseld en kan ik hem even later ook op WeChat terugzien (de Chinese variant maar dan veel uitgebreider en beter van WhatsApp).

Een uur later is hij zelfs bij het hotel om ons een foto te laten zien van de te gebruiken auto en meet hij onze fietsen ook nog op. Wij hebben twijfels of het allemaal gaat lukken.

Dag 25 Van Dali naar Kunming
Het lukt, maar vraag niet hoe. Voorwielen eruit, pedalen er af en zowaar we krijgen de vier fietsen en onze fietstassen in de bagageruimte gepropt.
De reis via de tolweg naar Kunming, zo’n 350 km verloopt voorspoedig en heel wat sneller dan de 4 dagen fietsen over locale wegen aan het begin van onze reis.

In Kunming laten we ons afzetten (letterlijk en niet figuurlijk) midden in het centrum bij de Green Lake. We vermaken ons de middag en avond prima met het Chinese bier, maaltijd en koffie.

Dag 26 en 27, 18 en 19 oktober, tweedaagse fietstocht langs de meren van Kunming.
Bijna 190 km en 2000 hm

We fietsen door Kunming naar het zuiden om langs het eerste meer te fietsen. Na 5 km fietsen we in Kunming. Na 10 km fietsen we in Kunming. Na 15 km fietsen we in Kunming, met verwondering kijkend naar de enorme wijken die uit de grond worden gestampt tot woontorens met meer dan 30 verdiepingen. Na 20 km krijgen we het idee dat we de stad verlaten. Nu fietsen we echt langs het meer waar menigeen recreatief park, attracties etcetera gesitueerd zijn. Ook later zien we pretparken in aanbouw. De 6 miljoen mensen moeten ten slotte ook vermaak kunnen opzoeken.

We steken oostwaarts naar het andere grote meer. We komen door grote arealen landbouwgebied. Keurig met plastic bedekte “kassen”. Ook nu weer heel, heel veel.
Ook zien we in dorpen nog de nodige nieuw- en hoogbouw.
Modern en traditioneel loopt door elkaar heen. Stalletjes langs de weg, allerlei winkeltjes, werkplaatsen. Vies en goor mag je het best noemen in dorpjes die we door rijden. Alles bestaat naast elkaar en Chinezen kunnen daar kennelijk mee omgaan terwijl wij alleen maar door onze westerse bril (kunnen) kijken. Maar let wel, wat ze hier infrastructureel presteren liegt er niet om.

Tussen de meren ligt nog een bergrug. Dus beide dagen nog even flink klimmen. Derhalve nog 2 prachtige fietsdagen, maar zie zelf :

De avond van de eerste dag worden we getrakteerd op een lasershow. Vanaf het strand zien we de lasers vanaf een eilandje in het meer schitterend op de muziek afgestemd. Het boeit net zo als bijvoorbeeld vuurwerk altijd blijft boeien.
Voor wie ze het doen is ons niet helemaal duidelijk, want afgezien van ons 4en zijn er maar een handvol gasten om het geheel gade te slaan. Het seizoen is hier duidelijk voorbij. Hotels zijn dicht en we slapen in een groot hotel aan het strand met een kamer met meerblik die een bezettingsgraad heeft van maximaal 1%. Mocht het personeel ook in het hotel slapen dan zal het percentage enorm stijgen en zeker over de 5% gaan.

19 oktober
Ik maak dit verslag in ons hotel in Kunming. Morgen begint de terugreis en zaterdagmorgen vroeg is gepland aan te komen op Schiphol.

We hebben, maar dat hebben jullie kunnen lezen, een schitterende fietstocht gemaakt. Soms zwaar maar nog altijd te doen voor deze 4 mannen die naast sportiviteit ook wilskracht hebben. Het fenomeen om uiteindelijk op 3720 meterhoogte te fietsen maakt het geheel heel bijzonder.
We zijn best wel een beetje trots op hetgeen we gepresteerd hebben. We zijn onder de indruk van alles wat we gezien hebben en ook van de ontwikkeling van China zelf.
Maar vooral zijn we onder de indruk van elkaar. Fietsvrienden die elkaar hebben leren kennen op de Rome - Mekka v.v. Tochten in 2009 en 2011 en die sindsdien tochten hebben ondernomen in China-Vietnam, 2012 (zonder Ruurd), Argentinië en Chili in 2014, Marokko in 2015 en Laos en Cambodja in 2016.

We hebben weer alle politieke en andere problemen van de wereld, Europa, Nederland en onze provincies besproken. Zonder dat dat er toe heeft geleid dat we een niet te negeren advies aan de bestuurders kunnen geven. Maar wie maalt daar om? Het was goed, gezellig, kameraadschappelijk, emotioneel, hulpvaardig en .........
We hebben de tegenslagen met materiaal goed doorstaan en de geesten en de lichamen staan op scherp.

Dank voor het lezen. Wij hebben er zelf het meest plezier van en in.

• 19 Oktober 2017 - 18:03

Sjieuwke:

Top, top, top, top

• 19 Oktober 2017 - 19:39

Ivo S.:

Het meeste genieten is soms achteraf. Kan niet meer stuk dus, jongens.

• 19 Oktober 2017 - 19:40

Wie was de sponsor van jullie ploegkleding?

• 19 Oktober 2017 - 21:37

Jacques En Leny:

Beste fietsvrienden,

Buiten jullie sportiviteit en wilskracht, hebben jullie een groot doel voor ogen. De eindstreep halen in deze, in onze ogen, heel zware tocht. Mensen met een doel zijn bevoorrecht.

Geniet van het feit dat jullie zo’n mooie reis hebben kunnen maken en dat jullie geest, jullie lichaam, EN het matariaal het vol hebben gehouden.

• 19 Oktober 2017 - 21:56

Francis R.:

Geweldig, Henk, Herman, Joost en Ruurd : de grote, hoge tocht volbracht in goede gezondheid en harmonie : "never underestimate four golden oldies on their bycicles!"als parafrase op Herman 's kekke T-shirttekst!
    Ik heb genoten van en meegeleefd met jullie technische en medische wel en wee. Als jullie aankomen op Schiphol regent het hier ook, na een aantal prachtige indian summer-dagen in ons platte kikkerlandje.
    ik zie/hoor uit naar de life-verhalen!
    Have a safe journey home en tot ziens!
    Francis R.

• 19 Oktober 2017 - 22:30

Sjieuke:

Vervolg van het eerste stukje. De rest is ergens tussen hier en China blijven hangen denk ik

• 19 Oktober 2017 - 22:40

Sjieuwke:

Bij het gebruik van leuke smileys stopt de tekst , dus nu echt het vervolg. Ik heb genoten van jullie geweldige verhalen en prachtige foto’s. Vond het af en toe wel aardig spannend maar vind het super dat de tocht zo is verlopen. Fietsen op 3700 meter is weer een nieuwe mijlpaal voor jullie. Top. Een goede terugreis en ik hoop jullie zaterdagochtend vroeg op Schiphol te zien. Lieve groet, Sjieuwke

• 20 Oktober 2017 - 12:18

Rien Van Haperen:

Diep respect voor jullie prestaties en, voor moren, welkom thuis op Schiphol. Groetjes, Rien

• 20 Oktober 2017 - 14:09

Jan Van Kesteren:

De inspanningen en de ontspanning hebben elkaar mooi afgewisseld. Met groot interesse heb ik jullie gevolgd, ook via googlemaps, op deze fantastische reis. Top! Kom veilig thuis en geniet nog lang na van dit geweldig avontuur.

• 20 Oktober 2017 - 14:19

Harry:

Weer prachtige verhalen van jullie reis gelezen. Straks nagenieten in het vliegtuig. En alweer plannen maken voor volgend jaar? Goede terugreis.

• 20 Oktober 2017 - 16:36

Margo Ozinga-Kottier:

Weer een reis om nooit te vergeten Ik heb genoten van jullie verhalen en foto,s ben nu al beniewd naar het volgende doel Geniet nu maar van rust in het vliegtuig en maak af en toe een fietsbeweging met de benen , voor het nagenieten!! Goede vlucht Margo

• 21 Oktober 2017 - 14:03

Carina:

Jullie zijn inmiddels weer thuis. Geweldige reis gehad begrijp ik. Mooi al die verslagen en aangezien jullie zelf beweren er het meeste plezier aan te hebben, wens ik jullie toe dat je nog flink na kunt genieten en wellicht later nog eens op een druilerige dag (zoiets als vandaag ja) de reis via deze journaals kunt herbeleven! het beste!