Door de Tijgerkloof - Reisverslag uit Jinshan, China van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu Door de Tijgerkloof - Reisverslag uit Jinshan, China van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu

Door de Tijgerkloof

Door: Joost

13 Oktober 2017 | China, Jinshan

Dag 19, woensdag 11 oktober
Baishuitai- Tijgerkloof 73 km en 948 hm

One hotel in Baishuita was een beetle een domper na de roes van de hoogteprestatie van de vorige dag. We hadden meer verdiend. Maar je kunt niet alles verwachten in zo'n klein Chinees dorpje. Het ontbijt was een mie-soep zonder smaak. In het dorpje was wel een kalksteenplateau, wat ooit moet uitgroeien tot een toeristische attractie. Behalve een ticketbureau was er verder niets te beleven.
We gaan op pad. Een rustige weg, wolken en ook wat zon. Het is een verademing dat er ook rustige wegen zijn hier. We klimmen tot 2835 m. Dan volgt een prachtige afdaling van 23 km. Je zweeft door het fraaie landschap. Hier geen aanleg van wegen, maar fraaie ongeschonden vergezichten. We komen weer bij de Yantze en draaien de gorge in. De Tiigerkloof is geen smalle gorge, zoals we die in Europa kennen, mar een brede kloof, waar een forse rivier doorheen buldert. Er loopt zonder probleem een weg doorheen. We zien beneden ons de Yantze: bruin, glinsterend, diep en onstuimig. Genieten, want dit was een van onze reisdoelen. We fietsen tot aan het Bridge Café. Dit is een 'bruin' restaurant en hotel, vlakbij een brug over een zijkloof. Met fenomenaal uitzicht verder de kloof in. Er is koffie, yunnan-koffie, dat is filterkoffie. We missen appeltaart! We nemen daar een kamer en ook vanuit ons bed hetzelfde bijzonder uitzicht. En natuurlijk het ruisen van de rivier. Dat doet die al miljoenen jaren en wij zijn daar een nacht getuige van!
Ruurd en Joost dalen nog te voet een rotsig pad af naar de rivier. Een spectaculaire klauterpartij (300 meter dalen) met twee ladders onderweg. Op weg naar boven regende het, maar dat deed geen afbreuk aan het genoegen.
Nu dan eindelijk ons feestelijk dinertje. Het beherend echtpaar kookte verrukkelijk voor ons en de ambiance deed de rest. En daarna slapen in deze kloof met de bulderende rivier ver beneden ons.

Dag 20, donderdag 12 oktober
Tijgerkloof-Jianchunan 102 km en 1068 hm

Om acht uur ontbijt met heerlijke sandwiches met ei en koffie. Maar het regent, ook na een tweede kopje yunnan-koffie. Toch maar vertrekken met regenkleding aan. Dat heeft ook z'n charme: wolken hangen in de kloof, verder op is wat lichter, en de Yantze gaat onverstoorbaar zijn eigen gang. Prachtig en niet goed in foto's te vangen. De regen blijkt heel lokaal te zijn, want verderop in de kloof wordt het droger en we zagen zelfs een stukje blauw. Nog voor we kloof uit zijn, wordt de regenkleding in lagen langzaam afgepeld en tenslotte fietsen we in zomertenu. We passeren eerst nog het bezoekerscentrum, waar de parking volstaat met bussen. Hier waren we eerder ook al. We zien onderweg ook nog een groep stoere Chinezen met rugzakken en wandelstokken. Ze zijn er dus wel, want tot nu waren het vooral westerlingen, die zich sportief bezig hielden.
De rest van de dag volgen we veelal de Yantze. We fietsen een groot deel dezelfde weg als eerder, maar dan in tegengestelde richting. Het blijft regelmatig meer of minder regenen, maar het stoort onze voortgang niet. Het is verder geen spectaculaire tocht. We stijgen nog tot ruim 2600 m. Wel is de lunch spectaculair. De kok maakt voor ons een soort snoekbaar klaar, gevangen in de Yantze. Toepasselijk en bijzonder lekker en apart. Vlakbij Jianchuan passeren we nog een kilometerslange weg met steenhouwerijen en cementfabrieken. Nog nooit zoveel stof bij elkaar gezien en opgesnoven. Werk aan de winkel voor de Chinese ARBO-dienst! We komen uiteindelijk droog aan in Jianchuan en boeken een kamer in het comfortabele Jianchuan-hotel. Jianchuan is een kleine Chinese stad, niets mis mee, maar voor ons niet zo interessant.

Dag 21, vrijdag 13 oktober
Jianchuan-Shaxi, 35 km en 420 hm

Ontbijt aan een veel te grote ronde tafel in en veel te grote zaal. Maar in de grote hotels is alles veel te groot. In de hal een groot houten beeld van de Lachende Buddha!
Maar het heeft de hele nacht geregend en regent nog steeds. We zitten er een beetje somber bij, want: Wat nu? Niet fietsen is voor fietsers geen optie. Want, Wat doe je de hele dag in zo'n Chinees stadje? Ruurd kan ons majong leren, maar we hebben dat spel niet. Besluit: we gaan fietsen naar de volgende etappe-plaats (33 km) en zien onderweg wel of we nog een tempelcomplex bezoeken. Er is veel variatie in fietskleding in ons groepje, twee uitersten: Henk helemaal van top tot teen ingepakt en Ruurd trekt allen een regenjackje aan. Overigens fietsten ze allebei even hard.
We fietsen eerst vlak de stad uit, dan rustiger wegen en vervolgens een heftige klim tot bijna 2400 m. Als je kletsnat langs de weg staat, is het niet moeilijk te besluiten om direct door te fietsen en de tempel de tempel te laten. We dalen naar de vlakte van Shaxi. Opletten met nat en glad wegdek. We rijden Shaxi in en wat direct opvalt: een gezellig stadje, waar het nu ook markt is. We nemen ons intrek in Hotel AO XIU ZI GE. De kamers liggen fraai rond een binnenplaats. Warme douche, maar toen Herman aan de beurt was, was het warme water op. Pech! Lunch met o.a. kip, maar een kip wordt hier in 'duizend' stukjes gehakt, dus ieder stukje kip bevat meestal wel wat botjes. Het weer droogt op en na de lunch over de markt slenteren. In Nederland zouden we zeggen Voedsel- en Warenmarkt. Dus van alles te koop. Eigenlijk lijken alle markten over de wereld wel wat op elkaar. Groente en fruit, kleding en schoenen, snuisterijen en snoep. Dit is de regionale vrijdagmarkt. Zowel goederen als klanten worden in de typisch Chineze tweetakt-voertuigen aan- en afgevoerd. Verder grossieren ze hier in oude vrouwtjes, die spullen aanbieden en kopen.
Op het pleintje voor de tempel wordt een bus Nederlandse toeristen leeggeschud. Even zien we heel veel westerlingen, maar ze zijn even schielijk weer verdwenen. Natuurlijk bezoeken we ook de tempel met zes gouden Buddha' s. Allen hebben de handen in een andere stand. Wat betekent dat toch? O, wat missen we Google, want even 'Handen Buddha' googelen is er niet bij.
Shaxi staat op de Werelderfgoedlijst en zal zeker een nog veel drukker toeristisch centrum worden. Er zijn nu al veel hotels en restaurants.

• 13 Oktober 2017 - 15:07

Harry:

Mooie tocht en belevenissen. En knap zonder extra zuurstof naar de toppen gefietst. Blijf genieten.

• 13 Oktober 2017 - 17:22

Bob En Tria:

Weer een paar mooie verslagen van de laatste dagen gelezen. Vervelend die regen maar soms lijkt het wel of de natuur en de omgeving nog indrukwekkender zijn en intenser worden beleefd met dikke wolken rond de bergen . Wij wensen jullie nog verder mooie belevenissen. Hartelijke groet uit Odoorn.

• 13 Oktober 2017 - 18:00

Rien Van Haperen:

Hi Bikers,

Ook regen heeft z'n bekoring en geeft een extra dimensie aan de strijd tegen de elementen maar de bekoring zal ongetwijfeld afnemen wanneer je aan het einde van de rit met je 'natte zooi' bij een hotelletje staan waar de boel maar niet wil drogen. Ruurd onderscheidt zich weer met z'n enkele jackje. Het is waarschijnlijk hetzelfde gewaad waarin hij ons een aantal jaren geleden tijdens de skivakanties vergezelde. Maar, nogmaals, respect ook voor deze doordouwer die enorme hoogten heeft weten te bestijgen. Chapeau!

Nog even mannen, en dan zit deze onvergetelijk reis er voor jullie op. Geniet er van en neem de herinneringen mee naar het kikkerlandje hier, waar ondertussen na bijna 9 maanden een regeerakkoord is gebaard. En als jullie terug zijn heeft Rutte z'n ploeg vast al klaar staan om an de slag te gaan en heeft onze Koning vast een momentje om jullie waardig te ontvangen.

Hartelijke en vriendelijke groet uit Vught
    Rien

• 13 Oktober 2017 - 18:40

Teake:

Mooi avontuur daar in dat grote land!
    En inderdaad de regen en de daarbij behorende luchten maken de foto's van die bergweggetjes alleen maar indrukwekkender.
    Was jij dat Henk die de appeltaart mist:-))

Nog een fijne fietstocht en heel weer thuis komen!

Teake

• 16 Oktober 2017 - 12:02

Wouter Janssen:

Niet alles gelezen. Maar aan de foto's te zien is het een mooie tocht. En die bergpassen zouden ook voor menigeen jongere kerel een pittige kluif zijn. Veel plezier nog!

Verslag uit: China, Jinshan

China 2017 Bovenloop van de Yangtze

De fietstocht begint in Kunming, de stad van de eeuwige lente op 1900 m hoogte. De stad waar het klimaat altijd mild is. Het is een grote en drukke stad, met veel nieuwbouw, maar er is genoeg te zien. We fietsen in 4 dagen naar Dali, een oud en toeristisch stadje. Hier gaat de fietstocht verrassend verder met een boottocht over het meer. We fietsen vervolgens de eerste van drie valleien in.
We dalen van 1900 m naar 1300 m. Op de achtste fietsdag rijden we via een mooie vallei, een indrukwekkende kloof en een lange klim naar Lijiang, een druk en oud stadje binnen. Dit is een plek om een extra dag te blijven en leuke dagtochtjes te maken. Vervolgens fietsen we naar Qiaotou, voor velen, maar gelukkig niet voor ons, de uitvalsbasis naar de Tijgerkloof. Op dit punt is de Tijgerkloof erg toeristisch.

Vanuit Qiaotou klimmen we naar de hoogvlakte van Zhongdian (door de overheid herdoopt in Shangri-La). Hier wonen Tibetanen. We zien de boerderijen en landerijen op de vlakte. Zeer fotogeniek. Zhongdian is ook een stad om een extra dag te blijven en een uitstapje naar een zeer interessant Tibetaans klooster te maken.
Vervolgens komen enkele (ook letterlijke) hoogtepunten van de reis. Een tocht over drie passen, langs de besneeuwde bergtoppen. Een verblijf in Baishuitai, met beroemde kalkrotsen en het geïsoleerde Haba aan de voet van de Snow Mountain. Prachtplekken om het dagelijks leven op de hoogvlakten mee te maken.
Daarna dalen we 23 km naar de Tijgerkloof en fietsen we door de kloof. Rondom ons rotsen en onder ons de kolkende rivier de Yangtze. Halverwege is accommodatie.

Op dit punt aangekomen gaan we beslissen welke route naar Kunming we gaan nemen. Hangt af van het aantal dagen dat resten, de conditie en gezondheid van "The Old men".