Etappe 1 en 2bariloche - El Bolson - La Bolsa - Reisverslag uit Cholila, Argentinië van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu Etappe 1 en 2bariloche - El Bolson - La Bolsa - Reisverslag uit Cholila, Argentinië van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu

Etappe 1 en 2bariloche - El Bolson - La Bolsa

Door: Henk en Herman

05 Februari 2014 | Argentinië, Cholila

3 februari 2014
San Carlos de Bariloche - La Bolson
122 km 980 hoogtemeters

Vanmorgen na een miniontbijt meteen naar de supermarkt voor een extra energiepakket.
De eerste echte etappe naar El Bolson van 122 km gaat beginnen. Hiervoor zijn we gekomen. Door het voor ons nieuwe Argentijnse landschap rijden is een beloning voor de voorbereiding en de lange reis.

San Carlos de Bariloche is een stadje op basis van het dambordprincipe. Dit is een zeer praktisch stedelijk model dat in Argentinië zeer veel is toegepast. Dit stedelijk patroon resulteert in een mathematisch stratenpatroon met heel weinig identiteit nabij de woon- en werklocaties.

Volgens enige inwoners zou het vandaag een drukke route zijn. Wij vonden het rustig. Het prachtige ongerepte landschap maakt veel indruk op ons. We hadden een zeer sterke wind tegen. Goed compact fietsen geeft veel voordeel om een zware wind collectief te weerstaan. Het landschap lijkt ons duizenden jaren oud en niet al te veel door de mens gecultiveerd. We fietsen circa 80 km langs een prachtig meer. Onze route van vandaag bood prachtige vergezichten naar deze natuur. We reden een deel van ca. 50 km waar nagenoeg geen gebouw, benzinestation of een koffieshop te vinden was. Alleen een asfaltlint toont menselijke activiteit.

El Bolson wordt veel bezocht door jonge reizigers. Vroeger was deze stad populair bij hippies die er ook een commune hebben gesticht.

We hebben nu 2 toeristische plaatsen als slaaplocatie bezocht. We verwachten dat in het verdere verloop van onze reis de dorpen en steden steeds authentieker zullen worden.

We hebben ook het woord BANANA geleerd. Dit is een gerecht dat op zeer veel plaatsen te koop is. Het is een soort dubbel gevouwen pannenkoek gevuld met bijvoorbeeld vlees.
Toen het ons voor de eerste keer werd aangeboden en we vroegen wat het was keken ze onz verbaasd aan. Omgeveer net zo als een Argentijn ons vraagt wat patat is.

PS1
Wie is de sleutelmol:

Onze volgers zijn natuurlijk op zoek naar de sleutelmol. Henk mag niet meer meedoen met dit spel en valt dus af.

PS2

Op verzoek van Jan Sven hebben we vandaag een wat langer filmpje toegevoegd.

Verslag: Henk

4 februari El Bolson - La Bolsa
93 km 820 hoogtemeters

De tocht van super asfalt tot wasbord.

Vandaag gaan we verder naar het zuiden. We verlaten El Bolson om 09.00 uur maar niet nadat we bij de plaatselijke bakker een heerlijk ontbijt met dito koffie hebben genoten. Meteen flinke sandwiches voor tussen de middag en bij de supermarkt nog koekjes, cake en yoghurt. Want fietsen in Patagonië betekent dat je rekening moet houden met het gegeven dat je rustig 40 km geen eetgelegenheid of plaatsje tegen komt. Hoe anders dan vorige keer in China/Vietnam waar je bijna elke 5 minuten wel ergens cola kon krijgen en koekjes of nog veel meer.
De planning wordt dus steeds belangrijker en vooral de inkoop. Want naast drinken is eten toch een basis voorwaarde als je een hele dag fietst.

We zijn er ook inmiddels achter dat het zo maar even zoeken van een overnachtingsplaats niet eens zo eenvoudig gaat. Het aantal mogelijkheden neemt met de kilometer af. Gelukkig leven we in de 21ste eeuw en hebben we booking.com. Ongelofelijk hoe makkelijk het eigenlijk gaat en hoe we dus de toer maken onze overnachtingen kunnen regelen op basis van de inschatting die we dan maken. Overigens hebben we ook nog een ouderwets papieren handboek van Patagonië mee alsook kunnen we op onze Garmin fietscomputers, waar we de voorgenomen tracks in hebben staan, ook overnachtingsmogelijkheden zoeken (POI's). Kortom aan info geen gebrek denk je.............tot we nu in de verlatenheid van een schitterend landschap in Hosteria Ruca Kitai zitten, een luxe op zich met zelfs sauna en massageruimte, maar waar de WiFi het "even" niet doet, we geen telefoonontvangst hebben en we dus opeens ons enorm beperkt voelen in onze mogelijkheden. Wie zegt dat 60plussers niet meegaan in de tijd en dus steeds afhankelijker worden van de digitale snelweg die nu dus under contruction is.
Ik ben nu op aanraden van een vriend `De Cirkel van Dave Eggers aan het lezen op mijn Ipad. Hoewel nog maar op pagina 50 toch al enorm boeiend in het tijdperk van Google, mogelijkheden van de IT en de privacy-aspecten. Hoezo privacy???? Als je niet wilt dat men je ziet, helpt zelfs het niet hebben van facebook en dergelijke niet!

Nog even terugkomend op de hosteria: de dame liet ons ook trots nog de fitness ruimte zien waarschijnlijk met de gedachte die mannen zien er best sportief uit. We hadden toch meer behoefte aan de sauna dan moge duidelijk zijn. Het laatste stuk van 15 km was koud, het begon te regenen en zwaar. Hadden we nog gejubeld dat het min of meer van een leien dakje ging de etappe met mooie klimmetjes en afdalingen op fraai en glad asfalt, blijkt dat ze voor die laatste 15 km voor ons onverharde d.w.z. een soort gravelweg in petto hadden.
Toen we nog in de asfalt jubelstemming waren en we ons heerlijke lunchpakket langs de kant van de weg nuttigden, dacht ik nog toen er al werd gesuggereerd dat de lengte van de etappe wellicht wat kort zou zijn in relatie tot de tijd van aankomst: oh oh straks gaat het meteen mis en jawel hoor. Heel herkenbaar, wellicht ook voor de lezers, want als Sjieuwke en ik in de auto rijden en we zeggen het schiet lekker op dan staan we geheid binnen een kwartier in de file. Datzelfde gebeurde ook altijd als we op vakantie waren bijvoorbeeld in Frankrijk en we onder weg een hotelletje nodig hadden. Komen we een heleboel mogelijkheden tegen maar zeiden dan och het is nog wat vroeg laten we maar en stuk verder gaan...........en ja hoor tegen de tijd dat we er rijp voor zijn rijd je door een door God verlaten landschap met geen enkele mogelijkheid meer.
En daarvoor is dus Booking,com uitgevonden.

Terug naar de onverharde weg. Wat ze hier er van maken is onvoorstelbaar, Keien, steentjes en zand met diepe sporen en zo verreden dat de weg een soort wasbord is geworden. Al slippend en rammelend overbruggen we de afstand. Gelukkig zijn de kronen ook nog blijven zitten. Maar.... morgen moeten we iets van 90 km overbruggen over deze weg en dus gaan we toch vanavond over een alternatief vergaderen. Want ook de volgende etappes de grens naar Chili toe en daarna tot de kust is onverhard en als het van deze kwaliteit zou zijn is dat voor mens en machine wellicht een te grote aanslag.

verslag: Herman
helaas geen wifi, dus iets later

Voor de liefhebbers weer een film:

• 05 Februari 2014 - 23:56

Agnes:

Dag stoere fietsers, ik heb de filmpjes even bekeken en ook nog even naar jullie vorige reis, maar dit is wel wat anders dan Vietnam zeg. Daar zo veel verkeer en hier.... Erg leuk om te zien. Op naar de volgende etappe. Graag door blijven filmen. Groetjes, Agnes

• 06 Februari 2014 - 11:36

Jan Keesen:

Beste fietsmaten,

Enige jaloersheid kan ik niet onderdrukken na het lezen van de verslagen.
    Stimulerend om in gedachte plannen te maken voor weer een bijzondere fietstocht.
    De kwaliteit van de dirt roads lijkt op Google Earth beter dan jullie beschrijven.
    Sterkte met de ribbels en hobbels en geniet ervan. Veel succes.

ps ik zie dat Herman nog steeds in staat is om een harem te verzamelen voor een foto!

• 06 Februari 2014 - 15:19

Arnold Ozinga:

Dag Herman en fietsmaten !
    We hadden jullie verslag al even gemist. Maar gelukkig hebben jullie weer verbinding gehad.
    Altijd erg interessant om te lezen over jullie belevenissen en de fotos en films te zien.
    Overigens : in jullie verslag wordt ergens gesproken over authentieke plaatsen die jullie nog niet tegenkwamen maar nog hopen te zien bij volgende etappes. Dat moet dan wel beginnen, denk ik, met min of meer ongebaande wegen. Dat lijkt mij authentiek in plaats van die gladde asfaltwegen die ik in het begin van jullie film zag. Daarvoor hoef je toch niet naar Patagonië af te reizen ?
    En verder : zo ongebaand lijken die wegen mij toch ook weer niet. Je moet er gewoon niet zo snel over heen willen jakkeren, lijkt mij, en al helemaal niet op de fiets. Dit soort wegen kennen wij hier in Friesland, in het Hoge Noorden dus, overigens ook wel; soms komen wij daar dan, b.v. boven Leeuwarden, zelfs nog wel de "Artsen Zonder Grenzen" tegen.
    We zien uit naar jullie volgende verslag en wensen jullie veel plezier op jullie weg richting Zuidpool !
    Hartelijke groeten van ons beiden, Arnold.

• 06 Februari 2014 - 19:18

Bob:

Dag mannen,
    Het zijn weer twee mooie verslagen van jullie fietsdagen 3 en 4 februari.
    Het is ons duidelijk dat het landschap weliswaar mooi is maar het lijkt erop dat de echte euforie nog moet komen. Geen nood, je hebt nog tijd zat. Volgens Herman's verslag is er op ander gebied
    genoeg opwinding en verwondering. Hotelletjes, lunchplekken en dat soort zaken. En het functioneren van alle digitale hulpmiddelen niet te vergeten.
    Leuk dat je ook die aspecten meeneemt in je verslag.
    We hopen dat met name Herman's schouder het zal doorstaan op de komende slechte wegen.
    Tot een volgende dag.
    Hartelijke groet ook namens Tria.
    Bob

• 07 Februari 2014 - 16:27

Ivo:

Goed werk, jongens! Hoe is het met de teamgeest?
    Hopelijk houdt het materiaal het. Groeten, ivo