De start - Reisverslag uit Jinshan, China van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu De start - Reisverslag uit Jinshan, China van HenkHermanJoostRuurd - WaarBenJij.nu

De start

Door: Joost

27 September 2017 | China, Jinshan

Dag 1, zaterdag 23 september
Schiphol-Kunming
Dit wordt een vliegdag. Rond 9 uur verzamelen op Schiphol. Herman en Henk arriveren met fiets-in-doos, Ruurd en Joost verpakken de fiets ter plekke. Daarna gaat alles heel routinematig en voorspoedig. Maar ook nu geldt weer reizen=wachten! We vertrekken rond 13.00 uur en vliegen zo de zondag in.

Dag 2, zondag 22 september
Na overstap in Hong Kong komen we rond 15.00 uur op de luchthaven van Kunming aan. De douane gaat uitermate vlot en ‘We zijn in China!!’ Met een grote bus worden we naar ons hotel gebracht. Het Qing Tian Xin Yue-hotel ligt in een buitenwijk van Kunming, een groot 5-sterrenhotel. Vriendelijke ontvangst en mooie kamers. Mijn jetlag speelt mij parten, ik wil alleen nog maar slapen. De anderen willen juist actief blijven. Compromis: Even slapen, maar daarna wel de fietsen in elkaar zetten. Dat is wel zo handig, want Kunming is een zeer uitgebreide stad en de restaurants zijn 3 km verweg. Voor drie van ons is het een weerzien van Kunmimg (2012 Kunming-Hanoi). Opnieuw valt op dat Kunming vooral heel groot is met heel veel hoogbouw en uitermate brede wegen, die allemaal nogal op elkaar lijken. Het tweede dat opvalt is dat er alleen maar elektrische scooters rijden. Het zijn er ook heel veel, maar navenant geen lawaai, maar wel voortdurend piepend claxonneren. Het verkeer is prettig chaotisch. Dat vereist aanpassing onzerzijds, maar dat is tegelijk ook weer de lol van het fietsen in deze Chinese stad.
Zo vinden we ons restaurant. Een gezellige ‘bruine’ tent. Meteen spraakverwarring, maar dat levert dan ook veel gegiechel op van de bedienende dames. Maar het komt voor elkaar en het was bijzonder lekker.
Kortom een leuke kennismaking en weerzien van Kunming.

Dag 3, maandag 24 september
Rondrit Kunming, 76 km en 649 hm
Uitslapen, voor zover dat gaat. Ontbijt in hotel. Henk heeft voor ons geel/groen lichtgevend fietsshirtjes gekocht. Dit blijkt een goede aanschaf. Voor onze veiligheid, want je bent opvallend veel zichtbaarder. En bij drukte zien we snel waar een van ons fietst. We gaan naar de Gouden Tempel. Dat is ongeveer 20 km en bijna helemaal door Kunming. De ene grote brede weg na de andere. De tempel ligt boven op een heuvel, 976 traptreden hoog, maar zoveel hebben wij er niet geteld. Een aangename klim door een mooi park, met soms wat Efteling-achtige toevoegingen. Maar ja, het moet voor kinderen ook aantrekkelijk zijn om naar boven te lopen. Boven een tempel uit de 16e eeuw en een klokkentoren met een beroemde bronzen klok. Vanaf die toren een schitterend uitzicht over Kunming, dat beneden in de zon lag te schitteren. Terug naar Kunming, even langs het meer en geluncht in een eettentje dat we nog van vorige keer kenden (Kunming-nostalgie). Van de Gouden naar de Bamboo-tempel aan de andere kant van Kunming. Hiervoor is op het laatst een stevige klim vereist. De weg was opvallend rustig. Later bleek dat zowel de weg, als ook het tempelcomplex gerestaureerd werden. Geen tempel dus, maar even verder staat een reusachtig Boeddha-beeld, dat in 2012 nog in aanbouw was. Opnieuw indrukwekkend en verbazend dat dit beeld min of meer in the middle of nowhere staat. Vervolgens weer afdalen naar de stad. ‘s Avonds weer op de fiets naar een restaurant. Dit keer vonden we een lokaal restaurant met veel volk. Opnieuw wat spraakverwarring. Maar uiteindelijk kregen we toch een grote gebakken vis voor ons vieren met veel knoflook en een bol vol met bier. Heel gezellig.

Dag 4, dinsdag 25 september
Kunming-Jinshan 110 km en 637 hm
Vandaag gaat onze tocht echt beginnen. Dus vroeg op, inpakken en wegwezen. We beginnen met een nog eens eindeloos door Kunming te fietsen. Net buiten Kunming komen we bij een meer met klassieke sluis en weg over een dam, precies zoals we in 2012 ook fietsten. Maar bij een T-kruising nu niet links af naar Hanoi, maar rechtsaf richting Dali. Eerst een stuk langs de G320, een drukke provinciale weg. Ongeveer paralel hiermee loopt ook nog een tolweg. China legt moeiteloos overal nieuwe en brede wegen aan. Deze weg is voor ons geen pretje, druk en lawaaierig. Maar het is even niet anders. Gelukkig verlaten we deze ook weer en volgen dan een rustige secundaire weg langs verschillende dorpen. Dit is echt China: kleinschalige landbouw (rijst), rommelige dorpen, zware vervuilende industrie en veel vrachtverkeer. We passeren een zo smerig dorp, vol ronkende vrachtwagens, dat we blij zijn, dat we dit wel kunnen zien, maar hier niet hoeven te stoppen. Maar later wordt het landschap groener en rustiger. We lunchen in een lokaal restaurant, waar een ouder echtpaar ons probeert uit te leggen, hoe wij met stokjes moeten eten en hoe we ons kommetje vlakbij ons mond moeten houden om alles naar binnen te stokken. Aandoenlijk.
Er volgt een perfecte afdaling van enkele kilometers: brede goed geasfalteerde weg, nauwelijks verkeer. Dus remmen los en dalen!
In Jinshan aangekomen eerst een hotel zoeken. In het eerste hotel begrijpen ze niets van deze buitenlanders en na lang wachten en wat onduidelijk overleg, sturen ze ons door naar een groter hotel. Dat gaat verder goed. Weer grote kamers. Jinshan is een Chinese stad, waarvan er, denk ik, velen zullen zijn. Veel mensen die daar leven, werken en vertier zoeken, maar voor ons niet echt interessant. Wel een opvallende vieze stad. Je vingers jeuken om daar eens met de hogedrukspuit de boel schoon te maken. Wel wordt er ‘s avonds veel vertier voor kinderen aangeboden. Het lijkt erop dat de kinderen uit de een-kind-gezinnen het vooral heel erg leuk moeten hebben. Op een pleintje wordt er door volwassen met een grote zweep een lichtgevend grote tol draaiende gehouden. Dat gaat nogal met wat geknal van de zweep gepaard. Het roept herinneringen op aan de tol of de knel, die in onze jeugd populair was, maar dan een modern fors exemplaar. Een Chinese ‘tollenaar’ nodigt ons uit om ok even te meppen. Joost en Ruurd doen dat met succes. De tol bleef draaien!
Kortom een mooie dag, helemaal in China en nog lekker warm weer ook!

• 27 September 2017 - 15:32

Maria Arends:

Lieve Joost en medematen

Een goed begin is het halve werk.
    Zo te lezen geeft het vleugels>
    Zijn jullie dus een soort engelen?
    liefs
    Maria

• 27 September 2017 - 16:24

Jacques En Leny:

Beste reizigers,

Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen. We genieten ervan.

Herman, waar is jouw groene shirt?

• 27 September 2017 - 21:27

Ivo:

Goeie reis, jongens

• 28 September 2017 - 10:05

Robbert En Margreet:

Hallo Herman en medefietsers
    Tussen onze klusactiviteiten in ons nieuwe huis blijven we jullie volgen. Een mooie reis!
    Robbert en Margreet

• 29 September 2017 - 09:02

Agnes Holstein:

Klinkt allemaal goed! En wat een prachtige bol bier! Ik begreep er niets van, tot ??????ik de foto zag.
    En wat moet het voor Henk heerlijk zijn, een fietstocht zonder rammeltjes, kraakjes of scheurtjes in/aan zijn fiets! Super. Dit wordt dus extra genieten.
    En jullie zijn inderdaad goed zichtbaar! Nu Herman nog!
    Een fijne reis verder. Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen.

Verslag uit: China, Jinshan

China 2017 Bovenloop van de Yangtze

De fietstocht begint in Kunming, de stad van de eeuwige lente op 1900 m hoogte. De stad waar het klimaat altijd mild is. Het is een grote en drukke stad, met veel nieuwbouw, maar er is genoeg te zien. We fietsen in 4 dagen naar Dali, een oud en toeristisch stadje. Hier gaat de fietstocht verrassend verder met een boottocht over het meer. We fietsen vervolgens de eerste van drie valleien in.
We dalen van 1900 m naar 1300 m. Op de achtste fietsdag rijden we via een mooie vallei, een indrukwekkende kloof en een lange klim naar Lijiang, een druk en oud stadje binnen. Dit is een plek om een extra dag te blijven en leuke dagtochtjes te maken. Vervolgens fietsen we naar Qiaotou, voor velen, maar gelukkig niet voor ons, de uitvalsbasis naar de Tijgerkloof. Op dit punt is de Tijgerkloof erg toeristisch.

Vanuit Qiaotou klimmen we naar de hoogvlakte van Zhongdian (door de overheid herdoopt in Shangri-La). Hier wonen Tibetanen. We zien de boerderijen en landerijen op de vlakte. Zeer fotogeniek. Zhongdian is ook een stad om een extra dag te blijven en een uitstapje naar een zeer interessant Tibetaans klooster te maken.
Vervolgens komen enkele (ook letterlijke) hoogtepunten van de reis. Een tocht over drie passen, langs de besneeuwde bergtoppen. Een verblijf in Baishuitai, met beroemde kalkrotsen en het geïsoleerde Haba aan de voet van de Snow Mountain. Prachtplekken om het dagelijks leven op de hoogvlakten mee te maken.
Daarna dalen we 23 km naar de Tijgerkloof en fietsen we door de kloof. Rondom ons rotsen en onder ons de kolkende rivier de Yangtze. Halverwege is accommodatie.

Op dit punt aangekomen gaan we beslissen welke route naar Kunming we gaan nemen. Hangt af van het aantal dagen dat resten, de conditie en gezondheid van "The Old men".